Wednesday, February 10, 2010

Κάθαρση

10.2.10 update
kioy posted:


Photo by s_dany

Ο Φωκίων Μπόγρης μας υποδέχτηκε στο γραφείο του λίγο πριν την πρεμιέρα της ταινίας του στο Cult festival, όπου μας ξενάγησε στα "σκοτεινά" καρέ της "Κάθαρσης". Μας χάρισε μια σημαντική ταινία, καθώς μας προβλημάτισε για την έννοια "ανεξάρτητος" ελληνικός κινηματογράφος, και με το έργο του μας υπενθύμισε πως υπάρχει και ενα διαφορετικό σινεμά, που αξίζει με τη θέρμη των βλεμμάτων μας να ανασυρθεί από το μοναχικό περιθώριό του. Παρακάτω, ο Φωκίων μας εξομολογείται το σκηνοθετικό του βίωμα, και όχι μόνο...


1. Μόλις είδαμε την καινούρια σου ταινία. "Κάθαρση". Περιέχει μια αμφισημία ο τίτλος, ε;

Ο τίτλος έχει να κάνει με την λύτρωση που νοιώθει ο κεντρικός χαρακτήρας παίρνοντας εκδίκηση. Αλλά ίσως να μπορούσε να έχει και γενικότερα νοήματα μέσα στην ταινία.


2. Βλέποντας την ταινία σου, μπορώ να δηλώσω εντυπωσιασμένος για τον τρόπο με τον οποίο ακροβατείς μεταξύ του στεγνού ρεαλισμού και της b-movie ακρότητας, επιτυγχάνοντας μια τέλεια ισορροπία χωρίς απώλειες στην αφήγηση της ιστορίας. Υπάρχει κάποιο μυστικό;

Όχι, το πάντρεμα αυτό έβγαινε από την αρχή μέσα στο σενάριο χωρίς καμία επιτήδευση. Αυτό ίσως γίνεται γιατί συχνά αντιμετωπίζω την κατάσταση σαν θεατής και όχι με το αυστηρό μάτι του "δημιουργού". Την b-movie ακρότητα την κατείχα από πιο παλιά (γέλια) οπότε δεν ήταν κάτι καινούριο ή δύσκολο. Το στοιχείο αυτό είναι ουσιαστικά και το χιούμορ της ταινίας. Για τον ρεαλισμό που αναφέρεις δούλεψα και εγώ πάρα πολύ αλλά και οι ηθοποιοί με συνεχείς αυτοσχεδιασμούς. Ήθελα από την αρχή να ισορροπεί ανάμεσα στο «σοβαρό» και στο μη σοβαρό.


3. Στο cast σου υπάρχουν ηχηρά ονόματα. Πως είναι να συνεργάζεσαι με ηθοποιούς όπως ο Βαγγέλης Μουρίκης, ο Κώστας Στεφανάκης, ή η Τίνα Σπάθη;

Ο Μουρίκης με το να παίξει αυτό τον ρόλο έδειξε και μία διαφορετική πλευρά του, που δεν φοβάται τον ακραίο αυτοσαρκασμό - και αυτό νομίζω είναι κάτι που πρέπει να έχει ο κάθε σημαντικός ηθοποιός. Ο Στεφανάκης επίσης έδειξε ένα άλλο πρόσωπο σε σχέση με το παρελθόν του. Η ταινία ήταν όλη χτισμένη πάνω του, νομίζω εκμεταλλεύεται την μοναδική του παρουσία στο μέγιστο. Η Τίνα Σπάθη είχε να παίξει στον κινηματογράφο από το '82 και δέχτηκε να παίξει αυτό τον κόντρα-ρόλο στην ταινία μου. Είναι τιμή. Επίσης μοναδική συνεργασία είχα με τον Κώστα Ξυκομηνό, τον Βαγγέλη Αλεξανδρή, τον Δημήτρη Καπετανάκο, τον Νίκο Τριανταφυλλίδη - άνθρωποι που δέχονται να κακοποιηθούν μπροστά από την κάμερα για το καλό της ταινίας! Τους ευχαριστώ πολύ.


4. Ένα σύντομο πέρασμα κάνει και ο Γιάννης Οικονομίδης. Η ματιά σου στην πολιτισμική αφασία της Αθήνας, που αποτελεί θεμέλιο background της ιστορίας σου, μοιάζει ως ένα βαθμό, να "συμπίπτει" με τη δική του. Θες να μας πεις δυο λόγια για αυτό;

Η Αθήνα ήταν το τέλειο φόντο για την ιστορία αυτή. Πολλοί λένε ότι το location είναι ο 3ος ηθοποιός, για εμένα ίσως να είναι και ο πρώτος. Όπως το βλέπω εγώ, η τοποθεσία προσδίδει την ζητούμενη ατμόσφαιρα και διάθεση. Τώρα για τον Γιάννη, είμαι fan της δουλειάς του, νομίζω ότι το "Σπιρτόκουτο" ήταν η κλωτσιά στα αρχίδια που τόσο πολύ χρειαζόταν το Ελληνικό σινεμά εκείνη την συγκεκριμένη στιγμή. Και οφείλω να πω ότι οι συζητήσεις που είχαμε με έκαναν να δω κάποια πράγματα με άλλο μάτι.


5. Πόσο καιρό διήρκησε η συνολική φιλμοκατασκευή της ταινίας;

Ξεκίνησα γύρισμα την 2η Σεπτεμβρίου του '07, έχοντας κάνει κάποιες αποτυχημένες απόπειρες από το καλοκαίρι του '05. Ολοκλήρωσα τα γυρίσματα τον Ιούνιο του '09 ενώ παράλληλα μόνταρα από τον Μάρτιο. Πως σου φαίνεται;;; Κάποιες μικρές λεπτομέρειες θα τις δουλεύω μέχρι και την τελευταία στιγμή πριν από την πρεμιέρα που έρχεται...


6. Γιατί; Υπήρχαν προβλήματα στην παραγωγή;

Προβλήματα θα υπάρχουν πάντα εφόσον κάνεις μόνος σου την δουλειά που θα έπρεπε κανονικά να κάνουν 30 άτομα. Αλλά έπρεπε να κερδίσω αυτό το στοίχημα που είχα βάλει με τον εαυτό μου.


7. Η ταινία σου είναι ανεξάρτητη. Συνεπώς επωμίστηκες το σενάριο, τη σκηνοθεσία και την παραγωγή μεταξύ άλλων. Πως είναι να τρέχεις ταυτόχρονα το δημιουργικό κομμάτι της σκηνοθεσίας και το "συναρμολογικό" της παραγωγής;

Το να πρέπει να τρέχεις για το οργανωτικό, σκοτώνει τελικά το δημιουργικό. Πολλές φορές δεν σου έχει μείνει καν χρόνος να δουλέψεις την σκηνή στο μυαλό σου γιατί ανησυχείς για χίλια άλλα προβλήματα. Και τελικά πας εκεί και τα βρίσκεις επί τόπου,
αυτοσχεδιάζοντας. Εντάξει, έχει και αυτό τη φάση του!


8. Λίγα λόγια για την εμπειρία σου στις Νύχτες Πρεμιέρας;

Ωραία ήταν - από εμάς για εμάς, άντε και για λίγους ακόμα που χώρεσε ο Δαναός 2. Αλλά μάλλον καλύτερα έτσι γιατί ήταν πολλές οι λεπτομέρειες που ήθελαν δουλειά και ένοιωθα ανασφάλεια για την ταινία. Παρόλα αυτά, όσοι ήταν εκεί φάνηκαν να γουστάρουν, πήρα πολύ θετικό feedback.


9. Τι διαφορές υπάρχουν στην τελική κόπια, αυτή που θα προβληθεί στο Cult festival, σε σχέση με την "work in progress" προβολή των Νυχτών Πρεμιέρας;

Έχει ολοκληρωθεί επιτέλους το coloring και ο ήχος. Τον ρόλο του υπουργού έχει ντουμπλάρει ο Τάκης Σπυριδάκης. Οι flashback σκηνές έχουν γίνει πλέον ασπρόμαυρες. Και λειτουργούν έτσι πολύ καλύτερα. Έχω κόψει ένα αποτυχημένο εφφέ… Είναι σχεδόν άλλη ταινία!


10. Και αφού μιλήσαμε για το cult, στην Ελλάδα είναι σύνηθες να συγχέεται παρεξηγήσιμα με το ευτελές και την κακοτεχνία τη στιγμή που παγκοσμίως είναι αναγνωρισμένο και χρήζει μιας πιο δίκαιης αντιμετώπισης. Που νομίζεις οφείλεται αυτό;

Καταρχάς εγώ ποτέ δεν αυτό-ανακηρύχθηκα cult μιάς και έχω σιχαθεί τον όρο. Και νομίζω είναι μία ταμπέλα που σου κολλάνε άλλοι, δεν την βάζεις από μόνος σου. Όσοι την φοράνε από μόνοι τους είναι ψεύτικοι και επιτηδευμένοι. Σε αντίθεση με το εξωτερικό, στην Ελλάδα δεν υπάρχει ορισμός του cult, με αποτέλεσμα να βαφτίζει ο καθένας cult ότι γουστάρει. Επικρατεί και η αντίληψη ότι «όσο πιο σκατά τόσο πιο cult» με την οποία ποτέ δεν συμφώνησα. Νομίζω ότι και κάποιοι σύγχρονοι Έλληνες δημιουργοί φλερτάρουν με το cult χωρίς να το καταλαβαίνουν - ή μάλλον η σοβαροφάνεια τους δεν τους επιτρέπει να το παραδεχτούν. Οπότε επικρατεί μία σύγχυση γύρω από το όλο θέμα. Τι να κάνουμε...


11. Είσαι ένας νέος δημιουργός. Με την "Κάθαρση" ουσιαστικά ξανασυστήνεις τον εαυτό σου, έτσι δεν είναι; Πόσο εύκολο είναι ένας νέος ανεξάρτητος δημιουργός να κάνει σινεμά στην Ελλάδα;

Ναι, η "Κάθαρση" είναι ουσιαστικά η πρώτη ταινία μου. Ότι άλλο έχω κάνει το θεωρώ χαβαλέ και μόνο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ντρέπομαι ή αποκηρύσσω ή οτιδήποτε. Σχετικά με το 2ο σκέλος της ερώτησης σου, νομίζω ότι αν κολλήσεις την αρρώστια του κινηματογράφου χωρίς να έχεις έναν πλούσιο μπαμπά η παραγωγούς, τότε έχεις πρόβλημα!


12. Και αφού πιάσαμε τα ελληνικά, η άποψη σου για το ελληνικό σινεμά; Η θέση σου για τους Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη;

Το ελληνικό σινεμά φαίνεται να αποκτάει μία αμεσότητα και έναν τσαμπουκά αν θες, που του έλειπε με ταινίες όπως ο "Κυνόδοντας" και ο "Μαχαιροβγάλτης" που αναμένεται μέσα στο 2010! Η Ομίχλη κινείται σωστά! Μακάρι να δούμε κάτι να αλλάζει μέσα από όλο αυτό! Να πάρει ο ελληνικός κινηματογράφος το μερίδιο του κρατικού χρήματος που του αντιστοιχεί. Και να πάρω και εγώ μερικά λεφτά για επόμενη ταινία, γιατί όχι;;;


13. Για το παγκόσμιο σινεμά; Βλέπουμε ότι η εξάπλωση της τεχνολογίας διαφοροποιεί ουσιαστικά των κινηματογράφο των μεγάλων studio με αυτόν των πιο "ανεξάρτητων" παραγωγών. Θεωρείς ότι μπορεί να επέλθει ουσιαστικό σχίσμα μεταξύ εμπορικού και καλλιτεχνικού κινηματογράφου τα επόμενα χρόνια;

Είμαι κατά της υπερβολικής χρήσης της τεχνολογίας στο σινεμά που κάνει τις ταινίες να φαίνονται σαν video games και κατά του καλογυαλισμένου στυλ που παραπέμπει σε TV commercial. Κατά τα άλλα, βλέπω και ταινίες από μεγάλα studio, κυρίως παλιότερες αλλά και κάποιες νέες πολύ επιλεκτικά. Το μεγάλο κεφάλαιο βλάπτει νομίζω και προτιμώ να δω μία μεσαίου/μικρού προϋπολογισμού ταινία που είναι καλοφτιαγμένη και έχει και κάτι να πει. Όσο για τον διαχωρισμό κοινού που λες, σίγουρα υπάρχει -πήγαινε στο Village του Ρέντη και μετά πήγαινε στον Μικρόκοσμο- είναι δύο διαφορετικοί κόσμοι. Εγώ πάντως προτιμώ το κοινό που το βουλώνει και βλέπει την ταινία, όποια και αν είναι αυτή!


Σ' ευχαριστούμε πολύ, καλή επιτυχία στην ταινία σου!



[Το παραπάνω κείμενο πρωτοδημοσιεύτηκε στο cine.gr]





-------------------------------------------



28.1.10 update
clarabelle posted:



Ο Φωκίων Μπόγρης είναι ενας νέος κινηματογραφιστής, ο οποίος με πενιχρά μέσα ολοκλήρωσε την ταινία του «Κάθαρση», σε διάστημα δύο ετών. Μια ταινία, που με αφορμή μια ιστορία ολικής εκδίκησης, μας πάει μια βόλτα στις σκληρές πραγματικότητες που γεννά η πολύ στενή σχέση οργανωμένου εγκλήματος και κρατικής μηχανής.

Ο «DIY» Μπόγρης, πραγματοποιεί πολιτικό σχόλιο ακόμα κι αν δεν το θέλει. Στην πραγματικότητα όμως αυτό τελικά λειτουργεί, όπως και άλλα πράγματα που κάνει άθελά της, η b-movie αισθητικής «Κάθαρση». Όπως για παράδειγμα, η μη φτιασιδωμένη πόλη με τις αιχμηρές της γωνίες και τις σκληρές τις γειτονιές, όπως σκληρή είναι και η ιστορία του Έστεμπαν (Κώστας Στεφανάκης).

Ο Μουρίκης μέσα στην κόκα με τα μούτρα (μέσα όμως!), η Τίνα Σπάθη επιστρέφει μετά από είκοσι και βάλε χρόνια και ο Οικονομίδης επιδίδεται σε απολαυστικούς αυτοσχεδιασμούς εκτός σεναρίου.

Αν κάτι από όλα αυτά, σας έξαψε την περιέργεια δεν έχετε παρά να τον εντοπίσετε στο 8ο Φεστιβάλ Cult Ελληνικού Κινηματογράφου στο Gagarin στις 30 Ιανουαρίου... και να τον ρωτήσετε ό,τι θέλετε… μέχρι τότε ανακαλύψτε εδώ τι απαντά σε δεκατρείς straight forward ερωτήσεις σε ύφος «Κάθαρσης».


1. Ποιός είσαι;
Όταν και εγώ μάθω θα σου πω.

2. Γιατί ασχολείσαι με το σινεμά;
Απο ανάγκη - και δεν εννοώ οικονομική.

3. Τι είναι η "Κάθαρση";
Αυτό που θα νοιώσετε το Σάββατο βράδυ στην πρεμιέρα... χαχαχα

4. Τι είδους δυσκολίες συνάντησες κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων;
Πέρα απο τις οικονομικές που είναι προφανείς, είχα να κάνω με τσακωμούς, ιδιοτροπίες, συλλήψεις απο μπάτσους και με τη μέση μου που σχεδόν "πέθανε".

5. Ποια είναι η αγαπημένη σου ελληνική ταινία;
"Τα Βίτσια Της Ανωμαλίας".

6. Ξέρω ότι προκειμένου να ολοκληρώσεις την "Κάθαρση", αναγκάστηκες να πουλήσεις πολλές από τις σπάνιες βιντεοκασέτες της προσωπικής σου συλλογής. Ποιά δεν θα πουλούσες ποτέ;
Το "Mangiati Vivi" του Lenzi απο την ιστορική εταιρεία IVC.

7. Ποιος είναι ο χειρότερός σου εφιάλτης;
Too many to mention!!

8. Ένας σκηνοθέτης που θαυμάζεις είναι...
Ο Brian De Palma.

9. Ποιόν/ποιά ηθοποιό, σκηνοθέτη θα εξαφάνιζες από το χάρτη;
Θα τους εξαφάνιζα όλους για να μείνω μόνος μου!

10. Πώς σου φάνηκε η κινηματογραφική Ομίχλη του Νοέμβρη;
Δεν πήγα... Next time...

11. Κυνόδοντας ή Στρέλλα;
Κυνόδοντας!!!

12. Τι πιστεύεις ότι θα συμβεί σε έναν ανεξάρτητο κινηματογραφιστή, όταν θα βρει επιδότηση;
Θα λιγοστέψουν τα προβλήματα του!

13. Τι προσδοκίες έχεις από την "Κάθαρση";
Ενα χρυσό φοίνικα και μερικά λεφτα στον τραπεζικό λογαριασμό μου. Ευχαριστώ.




-------------------------------------------


27.1.10 update
s_dany posted:



Fokion Bogris with Kostas Stefanakis and Tina Spathi

Kioy και s_dany, η εμπροσθοφυλακή [η avant garde δηλ:-D] της Ομάδας, η οποία δεν καταλαβαίνει από εξεταστικές, υποχρεώσεις, χιόνια κλπ, συνάντησε πριν μερικές μέρες τον Φωκίωνα Μπόγρη (κάπου εκεί ήταν και η clarabelle η οποία όμως την έκανε νωρίς) και είδε μαζί του την "Κάθαρση". "Όσοι ασχολούνται με το χώρο, μόνο με δόλο μπορούν να αμφισβητήσουν την χρόνια και αφοσιωμένη τριβή του Φωκίωνα Μπόγρη, με τον cult παύλα trash κινηματογράφο, ελληνικό, αμερικάνικο και κυρίως ευρωπαϊκό..." είχε πει ο Μαζο-verbal το Σεπτέμβρη. Αυτή είναι η πρώτη ουσιαστικά ταινία του Μπόγρη (δεν μπορείς να λογίσεις ως τέτοιες τα χαβαλεδο-flicks "Βία & Κτηνωδία" και "Επιστροφή των Καθαρμάτων") και, πίστεψε με, παρά το πενιχρό budget της [που είναι €15.000-20.000, όχι €200 που μπορεί να άκουσες στις Νύχτες Πρεμιέρας], παίρνει κεφάλια!! Και άλλα μέλη για την ακρίβεια :-D

Photo by Thanasis Papageorgiou

Περισσότερα μπορείς να διαβάσεις στην κριτική του kioy, εγω θα πω μόνο οτι με τη σιγουριά στη σκηνοθεσία, το σφιχτό ρυθμό στο μοντάζ, τον Στεφανάκη [που ΕΙΝΑΙ ο Έστεμπαν!! φοβερή φάτσα!] και το ταλέντο του Μουρίκη, ο Μπόγρης έκανε ενα σχεδόν άψογο action flick [hard-boiled crime θα το έλεγε ο δικός μας panchamp!] φέρνοντας νέο αέρα σε ενα είδος εντελώς παραμελημένο στην Ελλάδα. Ιδιαίτερη μνεία στην κινηματογράφηση της Αθήνας, on-the-wish-list το Dodge van του Έστεμπαν! Μου έλειψε μόνο κάτι παραπάνω στη "λύση", στο τέλος της ταινίας. Βαθμολογία: 3 αστεράκια (στα 5), το οποίο in my book είναι όσο και το 7 στα 10 του kioy. Και σ' αυτο εννοείται δε λαμβάνω υπόψιν δυσκολίες παραγωγής και λοιπά προβλήματα ενος τόσο χαμηλού budget.


Αν είσαι από τους πολλούς που δεν την πρόλαβαν την "Κάθαρση" στην πρεμιέρα στις Νύχτες που έγινε sold-out πολύ γρήγορα (μεταξύ μας καλύτερα που δεν την είδες τότε γιατί εκείνη η κόπια ήταν work-in-progresss), μπορείς να τη δεις ολοκληρωμένη αυτό το Σάββατο 30/1 στο 8ο Φεστιβάλ Cult Ελληνικού Κινημ/φου (28-30/1) στο Gagarin [με €15 είσοδο βέβαια λόγω και του live, όχι οτι δεν τα αξίζει η ταινία! ή το φεστιβάλ :-D]. Θα ακολουθήσουν και άλλες προβολές τους επόμενους μήνες, είτε σε αυτόνομες αίθουσες είτε μέσω του κυκλώματος διανομής (με την ευχή μας!)


Μέχρι τότε, τσέκαρε το βιντεάκι με τη συνέντευξη (την πρώτη μας video-συνέντευξη!) που μας έδωσε ο Φ. Μπόγρης αφού τον απειλήσαμε με το πιστόλι του Έστεμπαν στον κρόταφο :-DDD. Υπάρχει κι άλλο υλικό και όταν με το καλό βγει η ταινία κανονικά στις αίθουσες, παίζει να βγάλουμε και longer version. Τώρα κάναμε ενα σπιντάτο μοντάζ, όπως ακριβώς στο πρώτο μέρος της "Κάθαρσης", μαζί και με μερικά νέα πλάνα από την ταινία [αυτό που λένε never before seen footage :-D] που μας παραχώρησε ο Φωκίων (thank u!). Ο kioy παίρνει τη δόξα μπροστά απ' την κάμερα και εγω, αφού εμπνεύστηκα (τί ψώνιο!) το set-up με το slide-show στον τοίχο, παλεύω με τη μηχανή και το κάδρο! Και με τη γωνία στο ταβάνι! [πού 'σαι Cinestams? :-D]


[to be watched in 480p]



http://bogris.blogspot.com
http://www.myspace.com/katharsi
http://www.facebook.com/group.php?gid=108759542705




-------------------------------------------


24.1.10
kioy posted:



[click image for higher resolution]
Σκηνοθεσία: Φωκίων Μπόγρης
Παραγωγής: Greece / 2009
Διάρκεια: 74'
Cine.gr



Ο Έστεμπαν (Κώστας Στεφανάκης), πρώην μπάτσος, επιστρέφει στην Αθήνα άφραγκος και κυνηγημένος. Τον προσεγγίζει η Άσφάλεια για να κάνει τη βρώμικη δουλειά. Εκκαθάριση του υποκόσμου. Gangsters, dealers, προστασία, απ' όλα. Μόνο που όταν η δουλειά συγχέεται με μια κόκκινη ιστορία εκδίκησης, ο Έστεμπαν γίνεται ανεξέλεγκτος και επικίνδυνος για όλους.


Η "Κάθαρση" μας αφηγείται μια ιστορία ακρότητας. Μια αιματοβαμμένη ιστορία ξεκαθαρίσματος λογαριασμών μεταξύ του υποκόσμου. Ελεγχόμενη και υποκινούμενη απ' τα ψηλά καπέλα της κρατικής εξουσίας. Η δράση τοποθετείται ευρηματικά στην καρδιά της Αθήνας. Η πόλη αποτελεί το "σκηνικό" background και θεμέλιο λίθο της δραματουργίας. Η Αθήνα δεν απουσιάζει. Ή καλύτερα απουσιάζει δια της παρουσίας της. Είναι εκεί. Πάντα στο μόνιμο λήθαργο της πολιτισμικής αφασίας της. Νομοτελειακά ακόλουθος μια υπνωτιστικής ρουτίνας. Θιασώτης των τρομολάγνων ΜΜΕ. Και όντας εξοργιστικά αμέτοχη, αποτελεί τελικά τον βασικό συμμέτοχο της κρατικής διαφθοράς και όλων όσων συμβαίνουν στα παρασκήνια της. Το πολιτικό σχόλιο του Μπόγρη, χωρίς προσηλώσεις, φιλτράρεται απολαυστικά με μια κανιβαλιστική ειρωνεία.


Η βασική επιτυχία του νέου δημιουργού αποτυπώνεται στην μινιμαλιστική και ατμοσφαιρική σκηνοθεσία του. Που σε συνδυασμό με την αριστοτεχνική χρήση του (λιτού) ήχου και το σφιχτό μοντάζ επιτυγχάνει να παντρεύει (σχεδόν) τέλεια τον στεγνό ρεαλισμό με την ακρότητα μιας cult ταινίας. Και αφού μπήκαμε σε μια κουβέντα "ειδών" θα ήταν χρήσιμο να αναφέρουμε και τη ρήση του Ουίλλιαμ Ράιλυ Μπερνέτ: "Το να πούμε για ένα βιβλίο ότι είναι μια νουβέλα, μια αλληγορία ή μια πραγματεία περί αισθητικής, έχει την ίδια πάνω κάτω αξία με το να λέγαμε πως το κάλυμμα του είναι κίτρινο και πως μπορούμε να το βρούμε στο τρίτο ράφι αριστερά". Αν μεταλλάξουμε την παραπάνω πρόταση σ' ένα κινηματογραφικό περιβάλλον, τότε ίσως κατανοήσουμε πως κάθε κινηματογραφικό είδος αποτελεί ένα συνοπτικό και απλουστευτικό εργαλείο ταξινόμησης. Τα κινηματογραφικά είδη δεν προϋπήρξαν του σινεμά, εμείς τα επινοήσαμε-δημιουργήσαμε για τη δική μας ευκολία. Και συνεπώς η οποιαδήποτε προκατάληψη υπέρ ή κατά ενός είδους είναι τουλάχιστον αβάσιμη.

Photo by Yiannis Zagoraios

Ο Φωκίων Μπόγρης έχει συνοδοιπόρους στα τραχιά μονοπάτια της "Κάθαρσης" εκλεκτούς ηθοποιούς και εμβληματικές φυσιογνωμίες από το παρόν και το παρελθόν του ελληνικού κινηματογράφου, και όχι μόνο. Αναφορικά θα συναντήσουμε τον Βαγγέλη Μουρίκη, τον Κώστα Στεφανάκη, τον Γιάννη Οικονομίδη, τον Βαγγέλη Αλεξανδρή, την Τίνα Σπάθη, τον Κώστα Ξυκομηνό κ.α. Ένα cast απόλυτα ταιριαστό με τη gangsta δραματουργική χροιά των ρόλων. Ερμηνεύουν απολαυστικά, ισορροπώντας μεταξύ του ενθουσιασμού και της ωριμότητας.


Κάθαρση ή Εκκαθάριση; Διαλέξτε. Πάντως ο Μπόγρης, στην πρώτη του ουσιαστικά ταινία επαγγελματικών προσανατολισμών, σε αντίπλευση με το παρελθόν, δίνει ένα νέο όνομα/όραμα στον πολύ ανεξάρτητο ελληνικό κινηματογράφο.


Βαθμολογία: 7/10



6 comments:

  1. Η τελική αφίσα της ταινίας προέκυψε σήμερα και όχι στις 24/1, αλλά την έβαλα στην αρχή της κριτικής του kioy γιατι... είναι η αφίσα της ταινίας! Ελπίζω αύριο να την έχουμε και σε καλύτερη ανάλυση.

    ReplyDelete
  2. Επιτέλους, η in-your-face-motherfucker :-D αφίσα της ταινίας σε καλύτερη ανάλυση (gotta click on it!)

    ReplyDelete
  3. Είδα την ταινία στο Greek Cult Film Festival. Να αναφέρω επίσης ότι έχω δει -λίγο πολύ- ό,τι έχει βγάλει ο Μπόγρης, είτε μεγάλου είτε μικρού μήκους. Τον ακολουθώ γιατί παρουσιάζει κάτι διαφορετικό για τα ελληνικά δεδομένα και κινείται έξω από τις γνωστές συντεχνιακές διαδικασίες, από άποψη ή έστω από αναγκαιότητα.

    Σε γενικές γραμμές η ταινία στο τεχνικό της μέρος (πέρα από ένα σημείο στο οποίο θα αναφερθώ παρακάτω) ήταν άρτια. Αυτό βέβαια δεν αποτελεί έκπληξη καθώς από το teaser ήδη μπορούσε να το δει κάποιος. Οι χαρακτήρες φάνηκαν πιο δουλεμένοι σε σχέση με προηγούμενες ταινίες, personal favorite ο Μουρίκης. Credits και στα ειδικά εφέ, για το γηρασμένο ελληνικό σινεμά που δεν φαίνεται να τα προτιμά ήταν κάτι παραπάνω από αξιοπρεπέστατα. Τέλος, διέκρινα αρκετά μηνύματα για την αστυνομία, το κράτος και τη διαφθορά στους οργανισμούς αυτούς. Δεν ξέρω αν ήταν πρόθεση του δημιουργού να βγει κάτι τέτοιο προς τα έξω, όπως και να έχει μου άρεσαν όμως.

    Αυτό στο οποίο κόλλησα είναι το σενάριο. Σαφέστατα ήταν πιο καλοδουλεμένο σε σχέση με το παρελθόν, ένιωσα όμως ότι θα μπορούσε να είχε δουλευτεί καλύτερα. Δεν πειράζει, αναμένω την 4η ταινία να είναι ακόμα καλύτερη, σε όλους τους τομείς.

    Να σημειωθεί ότι το παραπάνω δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση review, περισσότερο σκόρπιες σκέψεις.

    ΥΓ:Το ότι η Κάθαρση είναι η πρώτη ουσιαστικά ταινία του Μπόγρη το έχω διαβάσει κι αλλού και γενικά βλέπω πως κυκλοφορεί. Δεν ξέρω αν είναι άποψη των θεατών μόνο ή την συμμερίζεται και ο ίδιος, δε συμφωνώ όμως. Και δε συμφωνώ γιατί χωρίς τις δύο προηγούμενες ο Μπόγρης ίσως να μην έπαιρνε τα πράγματα αυτά που τον βοήθησαν να φτιάξει την Κάθαρση (γιατί δεν μπορεί κάτι θα πήρε, ως γνωστόν το καλύτερο σχολείο για έναν σκηνοθέτη είναι η κάμερα). Και πάνω απ' όλα θεωρώ πως πρέπει να σεβαστούμε τον Πιτσιλό και τον Σουγκλάκο που έπαιξαν σε αυτές τις ταινίες.

    Για το παρελθόν σου πρέπει να είσαι περήφανος.

    ReplyDelete
  4. Καλησπέρα φίλε [ή φίλη :-), αν θέλεις μπορείς να γράφεις με ενα οπoιοδήποτε nickname βάζοντας το στο Name/URL, το URL εννοείται μπορείς να το αφήσεις κενό]

    Μάλλον η πιο σωστή διατύπωση θα ήταν "πρώτη ουσιαστικά επαγελματική ταινία" (και αυτή νομίζω είναι η άποψη που συμμερίζεται και ο ίδιος ο Φ. Μπόγρης). Επαγγελματική όσον αφορά τις προθέσεις και ΚΥΡΙΩΣ το αποτέλεσμα, όχι τόσο ως προς το budget (που για τα ελληνικά δεδομένα το λες καρα-low, για τα διεθνή... απλά δεν υπάρχει!).

    Οι δύο προηγούμενες ταινίες (χαβαλεδο-flicks τις χαρακτήρισα εγω, χαβαλεδο-προσπάθειες τις είπε ο ίδιος στη συνέντευξη που μας έδωσε) ήταν νομίζω, γιατι δεν τις έχω δει ολόκληρες, ταινίες στην ουσία χωρίς budget που πήγαζαν από το σεβασμό και την αγάπη σε ανθρώπους όπως οι Σουγκλάκος και ο Πιτσιλός και στο συγκεκριμένο είδος ταινιών. Φτιαγμένες από κάποιον χωρίς προηγούμενη εμπειρία που ήθελε να τιμήσει το ελληνικό cult και τους ανθρώπους του. Τόσο απλά! Είμαι σίγουρος οτι θα έμαθε και πολλά. Αλλά αυτά τα χρησιμοποιεί τώρα πιο δημιουργικά, πιο φιλόδοξα , πιο σοβαρά, πιο επαγγελματικά εν τέλει! [και βάζοντας και ενα κάρο λεφτά απ' την τσέπη του, λεφτά που είναι αμφίβολο αν θα τα πάρει πίσω, καθώς η ταινία δεν έχει βρει ακόμα διανομή] Οπότε, για μένα it’s a whole different ball-game!

    Πέραν αυτού, ο Μπόγρης ακόμα με το cult ξημεροβραδιάζεται! Στο Cult Festival στο Gagarin ήταν σύμβουλος προγράμματος, υπεύθυνος δηλ. (ή συνυπεύθυνος, δεν ξέρω ακριβώς) για την επιλογή των ταινιών. Δε νομίζω οτι τίθεται καν θέμα περί περηφάνιας για το παρελθόν κλπ κλπ.

    Τώρα για το σενάριο που λες, εγω δεν είχα κανένα θέμα. Μου φάνηκε αρκετά δουλεμένο, όλοι οι χαρακτήρες αναπτύσσονταν και υποστηρίζονταν επαρκώς, δε βρήκα κενά. Μέχρι το τέλος τουλάχιστον που (όπως έγραψα και την πρώτη φορά που την είδα) ήθελα κάτι παραπάνω! Μια λίγο καλύτερη ανάπτυξη του τελικού κομματιού της ταινίας, από το τελευταίο ξεκαθάρισμα [και αυτό ΔΕΝ είναι spoiler :-D] μέχρι την τελευταία σκηνή... Anyway...

    ReplyDelete
  5. Και σε σχέση με τα παραπάνω περί παρελθόντος κλπ, ο Μπόγρης δικαιώνει τα οσα προφητικά είχε γράψει στο blog του ο Νίκος Τριανταφυλλίδης πριν σχεδόν 2 χρόνια κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Καθώς με την "Κάθαρση" πιστεύω κι εγω οτι περνάει από τους "αυτοδημιούργητους cult νεαρούς ερασιτέχνες κινηματογραφιστές που έχουν κατακλύσει-και καλά κάνουν-το YouTube" στο "Σκηνοθέτης με προδιαγραφές auteur που γνωρίζει καλά τους κώδικες του cult κινηματογράφου και τους υπονομεύει με θαυμαστή μαεστρία και υπέροχο μαύρο χιούμορ". Κι αυτή είναι η αξία της "Κάθαρσης"!

    ReplyDelete
  6. Είδα την ταινία στο Greek Cult Film Festival. Να αναφέρω επίσης ότι έχω δει -λίγο πολύ- ό,τι έχει βγάλει ο Μπόγρης, είτε μεγάλου είτε μικρού μήκους. Τον ακολουθώ γιατί παρουσιάζει κάτι διαφορετικό για τα ελληνικά δεδομένα και κινείται έξω από τις γνωστές συντεχνιακές διαδικασίες, από άποψη ή έστω από αναγκαιότητα.

    Σε γενικές γραμμές η ταινία στο τεχνικό της μέρος (πέρα από ένα σημείο στο οποίο θα αναφερθώ παρακάτω) ήταν άρτια. Αυτό βέβαια δεν αποτελεί έκπληξη καθώς από το teaser ήδη μπορούσε να το δει κάποιος. Οι χαρακτήρες φάνηκαν πιο δουλεμένοι σε σχέση με προηγούμενες ταινίες, personal favorite ο Μουρίκης. Credits και στα ειδικά εφέ, για το γηρασμένο ελληνικό σινεμά που δεν φαίνεται να τα προτιμά ήταν κάτι παραπάνω από αξιοπρεπέστατα. Τέλος, διέκρινα αρκετά μηνύματα για την αστυνομία, το κράτος και τη διαφθορά στους οργανισμούς αυτούς. Δεν ξέρω αν ήταν πρόθεση του δημιουργού να βγει κάτι τέτοιο προς τα έξω, όπως και να έχει μου άρεσαν όμως.

    Αυτό στο οποίο κόλλησα είναι το σενάριο. Σαφέστατα ήταν πιο καλοδουλεμένο σε σχέση με το παρελθόν, ένιωσα όμως ότι θα μπορούσε να είχε δουλευτεί καλύτερα. Δεν πειράζει, αναμένω την 4η ταινία να είναι ακόμα καλύτερη, σε όλους τους τομείς.

    Να σημειωθεί ότι το παραπάνω δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση review, περισσότερο σκόρπιες σκέψεις.

    ΥΓ:Το ότι η Κάθαρση είναι η πρώτη ουσιαστικά ταινία του Μπόγρη το έχω διαβάσει κι αλλού και γενικά βλέπω πως κυκλοφορεί. Δεν ξέρω αν είναι άποψη των θεατών μόνο ή την συμμερίζεται και ο ίδιος, δε συμφωνώ όμως. Και δε συμφωνώ γιατί χωρίς τις δύο προηγούμενες ο Μπόγρης ίσως να μην έπαιρνε τα πράγματα αυτά που τον βοήθησαν να φτιάξει την Κάθαρση (γιατί δεν μπορεί κάτι θα πήρε, ως γνωστόν το καλύτερο σχολείο για έναν σκηνοθέτη είναι η κάμερα). Και πάνω απ' όλα θεωρώ πως πρέπει να σεβαστούμε τον Πιτσιλό και τον Σουγκλάκο που έπαιξαν σε αυτές τις ταινίες.

    Για το παρελθόν σου πρέπει να είσαι περήφανος.

    ReplyDelete

If you are a blogger, you know what to do :-D

If you are not, just select profile "Name/URL".
In "Name": put your name or any nickname (facebook profile name etc).
In "URL": put a link to your site, facebook profile etc (or leave blank).
Click "Subscribe by email" to get notified for new comments on this post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...