Thursday, November 15, 2007

Screening 19/11/07

s_dany posted:



Η Κινηματογραφική Ομάδα του Ο.Π.Α.
σας προσκαλεί στην προβολή της ταινίας
"The Shining"
(1980, Stanley Kubrick, "Η Λάμψη")
τη Δευτέρα 19/11/07 στις 17:00
στο Αμφ. Β (Πατησίων 76, κεντρικό κτίριο).


AUEB Film Club
invites you to the screening of
"The Shining"
(1980, Stanley Kubrick)
on Monday 19/11/07 at 17:00
in classroom B (76, Patission Str., central building).


Original trailer



"The Shining" as a romantic comedy spoof trailer



"Your son is a nigger!" (bathroom scene re-cut)



Stanley Kubrick bloopers





kioy added:

Η αλήθεια είναι πως ο Stanley Kubrick βρισκόταν στα μαχαίρια με τον Stephen King, του οποίου το βιβλίο διασκεύασε. Και αυτό γιατί μάλλον ο Stephen είχε στο νου του την αυτούσια μεταφορά του. Διασκευή όμως σημαίνει πως χτίζω κάτι από την αρχή και το υποστηρίζω με κινηματογραφικά εργαλεία για να το μεταφέρω στο πανί! Πάντως αυτή η συνεργασία απέφερε μια σπουδαία ταινία και μετέτρεψε τον Stephen King σε έναν αναγνωρισμένο συγγραφέα, του οποίου τα σενάρια και τα βιβλία έγιναν (και παραμένουν ακόμη) άκρως περιζήτητα!

Το σπουδαίο σε αυτή την ταινία είναι πως υφαίνεται σε δυο κλιμακωτές διαστάσεις. Την μία που ο θεατής βλέπει αυτούσια μέσα από το πανί και την άλλη που φειδωλά αναπτύσσει ο Kubrick και ο θεατής καλείται να αποκωδικοποιήσει μέσα από ολίγα συμβολικά πλάνα.

Όμως πρώτα ας δώσουμε μια συνοπτική περιγραφή της υπόθεσης! Ένας σαραντάρης άντρας (Jack Nicholson) αποφασίζει να καταφύγει με την τριμελή οικογένεια του σε κάποιο απομονωμένο ξενοδοχείο του Colorado ως συντηρητής του για την χειμερινή περίοδο. Ο Jack είναι συγγραφέας και θέλει να επωφεληθεί του ελεύθερου χρόνου που θα 'χει. Τον οποίον και τον βρίσκει. Όμως το ξενοδοχείο αποκλείεται σταδιακά τόσο φυσικά (χιόνια) αλλά και τεχνολογικά (τηλέφωνα) και η οικογένεια ζει για περισσότερους από τρεις μήνες πλήρως απομονωμένη. Το αίσθημα της απομόνωσης φιλτράρει με τρέλα και γεμίζει εντάσεις τους ήρωες. Εντάσεις που ξεκινούν από μικρά πράγματα και καταλήγουν στο να κυνηγά ο Jack όλη του την οικογένεια για να την θανατώσει. Ωστόσο ο γιος του έχει κάποιο κρυφό χάρισμα. Καταφέρνει να φέρνει οραματικές σκηνές στο νου του τόσο από το παρελθόν όσο και από το μέλλον αλλά και να συνομιλεί με άτομα που έχουν το ίδιο χάρισμα. Το λεγόμενο ως λάμψη. Γεγονός που κινεί τον μύθο μπροστά!

Όπως καταλαβαίνετε η θεματολογία μπορεί να μην διαφέρει από τα άθλια θρίλερ των καιρών μας. Όμως τι είναι αυτό που την κάνει αριστούργημα; Δυο λέξεις: STANLEY KUBRICK. Μία από τις σημαντικότερες σκηνοθετικές φιγούρες στα χρονικά. Και αυτό γιατί διαχειρίστηκε με πολύ λεπτότητα το θέμα του, δίνοντας όσο χώρο αναλογούσε για το θέμα του σε κάθε παράγοντα. Φίλτραρε κατ' αρχάς το αίσθημα της απομόνωσης. Με τις εντάσεις να κλιμακώνονται, και τον θεατή να μυείται σταδιακά στο νευρωτικό σύμπαν της αποξένωσης, με ότι αυτή συνεπάγεται. Ο Kubrick κινηματογραφεί τα πρόσωπα με μέτρο δίνοντας τους μόνο όσο χώρο χρειάζονται. Δεν αφήνει τις διορατικές εμπειρίες του εκπληκτικού πιτσιρίκου (Danny Lloyd) να στοιχειώσουν και να βαρύνουν μεταφυσικά την ταινία. Αντίθετα, την χρησιμοποιεί για να υποβάλει τον θεατή σε υπέρτατης έντασης πλάνα, όπως του αιματολουτρού που κατεβαίνει από το ασανσέρ και των σκοτεινών κοριτσιών που εστιάζονται με τηλεφακό, προκαλώντας τρόμο στο φευγαλέο μάτι του θεατή. Δεν αφήνει τον Jack να γίνει ο serial psycho killer, οι ψυχωτικές του φαντασιώσεις επικαλύπτονται σε αυτό που θα αναπτύξουμε στην επόμενη παράγραφο. Αντίθετα, μπουκώνει την ταινία με πολλά στοιχεία αγωνίας και κρατάει τα χαλινάρια της αιματηρής έκρηξης. Άλλωστε, ένα κοντινό του Jack αρκεί για να απογειώσει την ένταση, αποφεύγοντας την παγίδα του αδιάκοπου splatαρίσματος. Και τελικά αυτή η σκηνοθεσία μπορεί να καλύψει ακόμα και την μέτρια ερμηνεία της μητέρας της οικογενείας Shelley Duvall.

Ο Kubrick όμως δεν εμμένει απλά στην αριστουργηματική γραφή με την οποία διαχειρίζεται το ψυχαγωγικό μέρος της ταινίας, αλλά στοχάζεται πάνω στα θεμέλια του Αμερικάνικου έθνους. Του Αμερικάνικου glamourous έθνους. Πριν υπογράψει το συμβόλαιο του συντηρητή, έχει γνωστοποιηθεί στον Jack το ιστορικό του ξενοδοχείου καθώς και το ότι χτίστηκε πάνω από ένα ινδιάνικο νεκροταφείο. Ω, να οι βάσεις! Ο αφανισμός των ινδιάνων αποτέλεσε την ανάπτυξη του Αμερικάνικου έθνους σαν έναν υπερπολιτισμό που τροφοδοτεί όλο τον κόσμο. Μετ' έπειτα παρακολουθούμε τον πιτσιρίκο να ποδηλατεί πάνω από ινδιάνικα χαλιά, και την μητέρα εντυπωσιασμένη να παρακολουθεί μερικά πράγματα ινδιάνικης προέλευσης. Έτσι φειδωλά κάνει την εμφάνιση του μέσα από προσεκτικά δουλεμένα πλάνα ο ινδιάνικος πολιτισμός. Μετ' έπειτα, η τρέλα του Jack παίρνει την μορφή μιας συνεργασίας που έχει ξεκινήσει με τον παλιότερο διαχειριστή του ξενοδοχείου. Και δεν είναι τυχαίο πως ο μοναδικός φόνος γίνεται εις βάρος ενός αράπη (ω, ρατσισμός!), ο οποίος κείτεται πάνω σε ένα επιβλητικό ινδιάνικο χαλί. Οι φαντασιώσεις του Jack παίρνουν συνεχώς την μορφή γιορτών και γλεντιών, μέσα από ακριβά πολυπρόσωπα πλάνα που περιγράφουν επακριβώς την σύγχρονη δομή της Αμερικάνικης κοινωνίας. Ενώ στο τέλος μας φυλάει όλη την αλήθεια, καθώς βλέπουμε σε μια φωτογραφία τους θεμελιωτές του ξενοδοχείου. Ανάμεσα τους και ο Jack Nicholson. Τους θεμελιωτές ενός ξενοδοχείου που βρίσκεται πάνω από ένα ινδιάνικο τάφο! Και εδώ είναι ο παραλληρισμός που επιχειρεί ο Stanley. Ο παραλληρισμός με την σύγχρονη Αμερικάνικη κοινωνία η οποία θεμελιώνεται πάνω από το αίμα ινδιάνων που κουβαλούν την βαριά ιστορία του τόπου...

Βαθμολογία: 9/10

3 comments:

  1. kserw oti ayti i tainia thewreitai classic alla mporw na pw oti me apogoiteyse ligo otan tin eida...o j.n. ta spaei k genika apo apopsi skinothesias k atmosfairas anagnwrizw oti egine poly kali douleia alla parolayta to senario itan poly metrio...nomizw pws ixe kena k ypirxan skhnes asyndetes me tin oli ypothesi...mallon k logw adynamias plirous metaforas tou vivliou tou s.king stin othoni.to sigouro ine oti san thriller petyxainei to skopo tou k me to parapanw-sou sikwnetai i trixa!

    ReplyDelete
  2. Gina εγώ δεν συμφωνώ με αυτό που λες. Δηλαδή πως η ταινία έχει ως αποκλειστικό σκοπό ύπαρξης να σου σηκώσει την τρίχα. Και αυτό φαίνεται με το πως περιορίζει τις άκρως δραστικές σκηνές ο Kubrick αλλά και από το βαθύτερο νόημα της ταινίας.
    Αλλά θα τα πούμε και από κοντά! Πάντως σε παραπέμπω εδώ για να δεις αν θες την άποψη μου!
    http://cine-theasi.blogspot.com/2007/11/shinning.html

    ReplyDelete
  3. Gina εγώ δεν συμφωνώ με αυτό που λες. Δηλαδή πως η ταινία έχει ως αποκλειστικό σκοπό ύπαρξης να σου σηκώσει την τρίχα. Και αυτό φαίνεται με το πως περιορίζει τις άκρως δραστικές σκηνές ο Kubrick αλλά και από το βαθύτερο νόημα της ταινίας.
    Αλλά θα τα πούμε και από κοντά! Πάντως σε παραπέμπω εδώ για να δεις αν θες την άποψη μου!
    http://cine-theasi.blogspot.com/2007/11/shinning.html

    ReplyDelete

If you are a blogger, you know what to do :-D

If you are not, just select profile "Name/URL".
In "Name": put your name or any nickname (facebook profile name etc).
In "URL": put a link to your site, facebook profile etc (or leave blank).
Click "Subscribe by email" to get notified for new comments on this post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...